Bemutatkozik az Országos Vérellátó Szolgálat: (Kattintson a képre a videó megnyitásához!)
Az Országos Vérellátó Szolgálat (OVSz) több átalakítás után, jelenlegi szervezeti formájában 2000. július 1-jén jött létre, működését a 323/2006. (XII. 23.) Kormányrendelet szabályozza. A szolgálat öt regionális központ köré szerveződő területi vérellátókból áll, az irányító központ (OVSzK) Budapesten található.
Az Országos Vérellátó Szolgálat
Az OVSz egyik kiemelt feladata a nemzeti vérkészlet és az azzal való gazdálkodás felügyelete, a vérgyűjtés és a vérkészítmény elosztás vonatkozásában országos logisztikai és információs hálózat, központi diszpécser szolgálat működtetése, továbbá a szakorvosok, szakasszisztensek, transzfúzió felelősök részére a transzfuziológia minden szakterületére kiterjedő oktatások és továbbképzések szervezése illetve megtartása.
Az OVSz vérellátási feladatának hatékony ellátása érdekében a következő tevékenységeket végzi:
Az OVSz a betegellátás transzfuziológiai feladatainak ellátása során az alábbi feladatokat látja el:
Szintén az OVSz feladata a vérellátással és a transzfuziológiai szolgáltatásokkal összefüggő módszertani levelek, szakmai standardok, protokollok kiadása, adatgyűjtés, elemzés és adatértékelés.
Az OVSz mind a vérellátási-, mind a transzfuziológiai feladatok ellátása során a Szabályos Gyógyszergyártás Irányelveinek (GMP) megfelelő minőségügyi rendszert működtet, aminek elsődleges célja a véradó és a transzfundált beteg egészségének védelme. Előbbiek érdekében a vércsoport meghatározásánál és a fertőző betegségek szűrővizsgálatakor, továbbá a vérfeldolgozási technológia során mindig a nemzetközi elvárásoknak megfelelő módszerek kerülnek alkalmazásra.
Mind a vérellátók, mind az OVSZ Központ laboratóriumai évente többször vesznek részt belső és külső körkontrollokban, ezzel is biztosítva a magas színvonalú szakmai tevékenységet. A rendszer hatásos és megbízható működését a felügyelő hatóság (OGYEI) rendszeresen ellenőrizi, és ennek alapján gyógyszergyártási engedélyt ad ki.
Az OVSz főigazgatójának minőségpolitikai nyilatkozata tartalmazza mindazokat az alapelveket és célokat, amelyet az OVSZ vezetése kitűzött, és amellyel minden munkatársa azonosul a munkája során.
Az OVSz minőségbiztosítási tevékenységéről az alábbi oldalon olvashat bővebben.
Az OVSz Transzplantációs Igazgatóságán belül működő Szervkoordinációs Iroda alapvető feladata a 323/2006. (XII.23.) Kormányrendelet alapján a magyarországi szerv- és szövetdonációk szervezése, valamint a nemzetközi szervcserék lebonyolítása. A szervdonációs folyamat központi irányítója az országos koordinátor, a szervkivételeken pedig a szervkivételi koordinátorok segítik az orvoscsoportok munkáját. A koordinátori struktúra kulcsfontosságú alappillérét adja a Kórházi Koordinátori Hálózat, jelenleg 21 intézményben, ún. kórházi koordinátorok együttműködésével.
A Szervkoordinációs Iroda tevékenységi köre azonban sokrétű:
A Központi Várólista Iroda (KVI) hazánk Eurotransplant-hoz történő teljes jogú csatlakozásával egyidejűleg jött létre. Az OVSz a KVI-n keresztül működteti a Központi Várólistát, a meghatározott egészségügyi ellátások szerinti Transzplantációs Bizottságok közreműködésével. A szervtranszplantációs várólista az Eurotransplant által vezetett nemzetközi várólista részét képezi, így a KVI központi, mediátor szerepet tölt be a várólisták minőségi- és biztonsági ellenőrzésével.
A Magyar Őssejtdonor Regiszter munkatársai a Gyermek és Felnőtt Csontvelő Transzplantációs Bizottságokkal szorosan együttműködve azon önkéntes idegen donorok megkeresésében, felkutatásában vesznek részt, akik alkalmas donorok lehetnek vérképzőszervi betegségben szenvedő betegek gyógyításában. A Magyar Őssejtdonor Regiszter egy nemzetközi hálózat (WMDA) része, ahol több mint 35 millió potenciális őssejtdonor adatait tartják nyilván
A Magyar Őssejtdonor Regiszter feladatai: